Pages

May 12, 2011

Soal Jodohku Bila?


Cousin Kawen...Tahniah Kak Azah

Selamat Pengantin Baru....

Ehem-ehem kali ni pula tersasul nak cakap pasal jodoh ni...Kawan-kawan ana, banyak yang sudah bertanya bila lah enti ni nak kawen. Soal ini tidak boleh saya nak jawab sebabnya ia adalah ketetapan dari Ilahi. Hambanya hanya merancang tapi yang tentukan adalah darinya min Rabbi...Usaha itu adalah digalakkan kepada hambanya supaya kita bersungguh untuk mecari redha Allah...Pernikahan itu juga sunnah dari para anbiya'a...Jadi untuk ana, juga kepada rakan2 yang lain tidak boleh mempersoalkan tentang bila jodohku? atau mempersoalkan kenapa aku tidak memiliki rezeki darinNya lagi? dengan itu persoalan hidup, mati, jodoh, pertemuan soal rezeki sudah pun ditetapkan dari Pencipta kita
Janganlah kita mudah mengeluh dengan dugaan dalam hidup yang mana hanya sementara sahaja...
Sesuatu kejayaan dalam setiap perkara itu sama ada dalam perkahwinan, mahu rezeki yang lebih mestilah di susuli dengan usaha kemudian berdoa pada Ilahi juga bertawakal padanya di atas setiap apa yang kita usahakan...
Tiga perkara yang biasa kita dengar Usaha+Doa+Tawakal, mestilah di calculate kan dengan perkataan = Sabar... yang mana sabar menunggu kejayan yang anda usahakan selama ini....

Oleh itu doakanlah yang terbaik buat saudara anda, janganlah pula anda berkata2 dengan perkataan yang negatif contohnya

" hai bila lagi kamu nak kawen nie? nak tunggu umur dah masuk 30 an ke baru nak kawen? atau x nak kawen selama2 nya? atau saya rasa dia ni x jadi kawen agaknya...."

wardah khadijah bertanya: knp perlu pandang lekeh pada teman2 yang lambat berkahwin?

kenapa perlu ada ucapan yang negatif...tahu x setiap kata2 itu merupakan doa? janganlah anda memperlekehkan sahabat2 anda....Takut kelak nanti kata2 itu berbalik pada anda semula....
Untuk teman2 yang sudah mendirikan rumahtangga Mabruk yer...saya doakan semoga anda semua bahagia serta sentiasa bersama dengan Redha Alllah...Amenn


Semoga berbahagia dalam berumahtangga....
الزواج في الإسلام هو من رضاء الله... بذلك يا أيها الأصدقائي ابحثوا الزوج أو الزوجة للمستقبل بسبب الله يعني دين الإسلام

Perkahwinan dalam Islam adalah dari redha Ilahi, wahai sahabat2ku carilah bakal suami atau isteri dengan sebab agamanya... 

4 comments:

Ummi Alesya Sofea said...

Tak usahlah ambik peduli dgn kata2 negatif dari org lain..jodoh,pertemuan,ajal,maut semuanya di tangan Allah..belum sampai seru lg lah tu. :)

Khadijah said...

ummi alesya sofea: wardah khadijah x pernah amik peduli pun kata2 org..but kdg2 mnusia skrg ni mereka terlalu suka jaga hal2 peribadi org lain...tu yg x syok tu....=) thanks ya atas nasihat...

Cik Peanut said...

bestnyer kawen awal. kawan2 peanut pun dah start2 dah nk kawen. 2, 3 orang dah ikut langkah. peanut biler entah. x sampai jodoh lagi.

Khadijah said...

cik peanut: apa2 pun jodoh di tgnnya...dengan siapa, waktunya itu semua sudah ditentukan olehNYA...kita sebagai hmbanya perlu berdoa dan terus bersabar...=)...

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...